Jak można uzyskać akt zgonu i co warto o nim wiedzieć?

Akt zgonu stanowi najważniejszy dokument, jaki trzeba pozyskać po śmierci bliskiej osoby. Jest niezbędny nie tylko do załatwienia spraw związanych z transportem ciała i organizacją pogrzebu, ale także, na przykład, dopełnienia formalności w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Do kogo należy złożyć wniosek o akt zgonu? Jak uzyskać taki dokument i co należy przygotować przed wizytą w urzędzie? Zobacz, co trzeba wiedzieć na ten temat!

Jak można uzyskać akt zgonu? 

Akt zgonu jest dokumentem wystawianym przy zgłaszaniu śmierci w urzędzie stanu cywilnego. Aby go uzyskać, niezbędne jest przedstawienie urzędnikowi 3 dokumentów:

    • karty zgonu – dokument ten stanowi potwierdzenie zgonu i jest wydawany przez lekarza, który go stwierdził,
    • dowodu osobistego zmarłej osoby – po zarejestrowaniu zgonu dokument ten traci swoją ważność,
    • własnego dokumentu tożsamości (do wglądu).

Gdzie po akt zgonu? Zgłoszenia zgonu należy dokonać osobiście w USC odpowiednim dla miejsca, w którym do niego doszło. W tym przypadku nie ma znaczenie adres zamieszkania czy zameldowania osoby zmarłej albo zgłaszającej. Warto również wiedzieć, że aktualnie nie ma możliwości wystąpienia o akt zgonu online.

Więcej informacji na temat formalności po śmierci bliskiej osoby znajdziesz tutaj: Gdzie i jakie dokumenty złożyć po śmierci bliskiej osoby?

Kto może otrzymać akt zgonu? 

Ze względu na to, jakie znaczenie ma akt zgonu, kto wystawia ten dokument i co zawiera, może on zostać wydany przede wszystkim rodzinie zmarłego. Zgon może zgłosić współmałżonek lub pozostali najbliżsi, w tym dzieci, wnuki, prawnuki, rodzice, dziadkowie czy rodzeństwo. Taką możliwość mają również spowinowaceni, na przykład teściowie i pasierbowie, a także pełnomocnicy każdej z powyższych osób.

Takimi pełnomocnikami mogą być na przykład pracownicy zakładu pogrzebowego. Zakład pogrzebowy we Wrocławiu Styks zajmuje się kompleksową organizacją pogrzebów, począwszy od dopełniania formalności w urzędach, poprzez transport ciała i pomoc w organizacji uroczystości, aż po całościową jej oprawę. Decydując się na nasze usługi, nie musisz zastanawiać się, jak załatwić akt zgonu, gdzie odebrać dokumenty albo wiedzieć, jak wygląda przygotowanie pogrzebu. Nasi pracownicy, dzięki dużemu doświadczeniu oraz szczególnej empatii, ułatwią Ci przejście przez ten trudny moment. Co jeszcze może być dla Ciebie ważne? Zobacz, na co trzeba zwracać uwagę, wybierając zakład pogrzebowy.

Czy akt zgonu wydawany jest od ręki?

Z reguły akt zgonu – odpis – wydawany jest w dniu zgłoszenia śmierci bliskiej osoby. Może się jednak zdarzyć, że ze względów technicznych jego sporządzenie nie będzie możliwe. W takim przypadku kierownik USC zamieszcza na karcie zgonu (karta zgonu a akt zgonu to dwa różne dokumenty(!)) adnotację, że śmierć została zarejestrowana. Z takim potwierdzeniem można znów przystąpić do dopełniania formalności z zakładem pogrzebowym i administracją cmentarza.

Jak długo czeka się na akt zgonu? Kto może odebrać ten dokument, i kiedy? Rejestracja następuje tak szybko, jak to możliwe, a akt odbiera się osobiście, za pomocą pośrednika lub listownie. Wszystko zależy od ustaleń dokonanych z kierownikiem USC.

jak zdobyć akt zgonu

Ile kosztuje wydanie odpisu aktu zgonu?

Pierwszy odpis aktu otrzymuje się bezpłatnie podczas zgłaszania zgonu. O kolejne natomiast należy wystąpić osobiście, listownie lub online. Wniosek wraz z opłatą skarbową i kompletem dokumentów można złożyć w dowolnym urzędzie stanu cywilnego. Ten znów ma 7 dni kalendarzowych na przygotowanie dokumentu, jeśli znajduje się on w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego (prowadzony o 1 marca 2015 roku) lub do 10 dni, jeśli jest starszy, a jego papierowa kopia nie znajduje się w danym USC. Koszt uzyskania skróconego aktu zgonu, także wielojęzyczny w formie papierowej, wynosi 22 zł, z kolei odpis zupełny to już 33 zł. Dokument można uzyskać również bezpłatnie, jeśli jest on potrzebny do:

  • uzyskania dowodu osobistego lub paszportu,
  • uzyskania świadczenia socjalnego, pomocy społecznej,
  • złożenia w ZUS w sprawie ubezpieczenia społecznego lub zdrowotnego,
  • uzyskania alimentów,
  • przyznania opieki, kurateli, adopcji,
  • załatwienia spraw związanych z zatrudnieniem czy wynagrodzeniem za pracę.

Co zawiera akt zgonu?

Jeśli chodzi o akt zgonu, wzór jest taki sam dla wszystkich USC. Musi także zostać wydany na oficjalnie obowiązującym blankiecie z kilkoma rodzajami zabezpieczeń utrudniającymi jego podrobienie. Każdy taki dokument powinien, ponadto, zawierać komplet danych dotyczących osoby zmarłej i jego najbliższych.

Co zawiera akt zgonu?

  • wszystkie imiona, nazwisko i nazwisko rodowe, stan cywilny, datę i miejsce urodzenia,
  • czas i miejsce zgonu/znalezienia zwłok,
  • dane małżonka osoby zmarłej,
  • dane rodziców osoby zmarłej,
  • dane podmiotu, który zgłosił zgon,
  • imię i nazwisko biegłego, jeżeli brał udział w czynności,
  • imię i nazwisko tłumacza, jeżeli brał udział w czynności,
  • wzmianki dodatkowe,
  • adnotacje,
  • informacje o odpisie,
  • pieczęcie i podpis osoby wydającej odpis.

Co istotne, akt zgonu skrócony a zupełny to dwa odrębne dokumenty, chociaż dotyczą tego samego zdarzenia. Skrócony odpis aktu zgonu zawiera wyłącznie podstawowe informacje, czyli dane osoby zmarłej, miejsce i czas zgonu oraz dane rodziców i współmałżonka.